ik wil een nieuwe school oprichten hoe moet dat en mag dat eigenlijk wel?

ik stel deze vraag omdat ik een school wil oprichten die het pesten goed aanpakt gaat en voorkomt dat er leerlingen gepest kunnen worden. De pester moet van school veranderen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is vrijheid van onderwijs. Dus het oprichten van een school mag.

Je wilt een school met als Unique Selling Point, dat er NIET gepest wordt. Je hebt best kans, dat daar heel wat animo voor is.

Om zoiets voor elkaar te brengen, moet je veel organiseren. Marktonderzoek doen. Hoeveel leerlingen zouden er komen, is er behoefte aan een school zoals ik die voor mij zie? Zijn er goede leraren te krijgen?
Je moet ook een gebouw hebben. En waarschijnlijk geld om te starten: subsidie.
Kortom, zo'n school oprichten is een hele klus.

Daar komt nog bij dat zo'n niet-pesten school, extra opgeleide leraren vergt, en extra toezicht op de leerlingen.
Dat leerlingen gepest worden, komt vaak, doordat zij op een of andere manier 'anders' zijn, dat kan huidskleur zijn, maar vooral ook het hebben van een sociaal onvermogen om leuk met andere kinderen om te gaan. Dus niet alleen de pesters hebben extra aandacht nodig, maar zeker ook de gepeste kinderen.
Die extra aandacht moet wel betaald worden. Dus zo'n school is zeker duurder.

Maak eerst je eigen school maar af. En veel succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan, zie bron.

Ik vraag me alleen af of dit de oplossing is voor gepeste leerlingen. Zij zullen sociaal vaardiger moeten worden, want buiten school zijn ook pesters. Nu creër je een beschermde schoolomgeving. Ik zie toch echt meer in het aanpakken van de pesters, maar dat is mijn idee. Ik zou graag jouw visie hierover lezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer Mijn ervaring is juist dat een gepest persoon vaak sociaal vaardiger is dan een pester. De pester is vaak een persoon die zijn zin op allerlei wijzen wil behalen en zijn / haar populariteit over de levens van andere (emotioneel zwakkere) wil behouden, niets sociaal aan dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het nog nooit bekeken!
Ik bedoelde met sova vooral grenzen aangeven, houding, iets terugzeggen waardoor de pester stopt.
om een nieuwe school op te richten moet je wel goed gemotiveerd zijn. Je argumentatie moet duidelijk zijn. Pesten op zich is geen argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt mij op dat op vrije scholen veel minder pestgedrag is. Zij hebben een hele ideologie (antroposofie) gericht op respect naar jezelf en naar elkaar, waar kinderen mee opgroeien vanaf hun 4e of 5e jaar. Vanaf die leeftijd zit je in een klas waar je tot je 18e mee samen door één deur zal moeten. Hierdoor wordt er een soort familie gevoel gecreëerd. Ik denk niet dat je een school op kunt richten helemaal gericht op pesten, je zult echt een school moeten maken gericht op goed gedrag en liefhebbend omgaan met elkaar, zo zal pesten een kleiner probleem worden. Als je je compleet op een probleem richt wat misschien wel niet eens aanwezig is creëer je een soort posttraumatisch effect, kinderen die zelf niet gepest worden maar wel last hebben van de mogelijke gevolgen omdat de school zo gefixeerd is op pesten. Daar gaat heel veel tijd en onderzoek inzitten om zoiets voor elkaar te krijgen.